lördag 5 november 2011

Sugna på att slicka lite fitta?

Det är fredag kväll. Jag och min vän har varit och gjort det man brukar göra en fredag, vi har varit ute och druckit lite öl och dansat lite. Nu är klockan halv fyra och vi ska ta tuben hem. Lite fulla åker vi ned för rulltrappan vid Hornstulls tunnelbanestation. Perrongen är fylld av folk, uppklädda kvinnor och män. Ett gäng grabbar står och bråkar lite med varandra. En tjej tröstar sin kompis som gråter med sin iPhone i handen. Som vanligt, alltså.
   Jag och min vän sätter oss på den enda lediga bänken för att vänta på tåget. Bredvid oss sitter en man i trettioårsåldern. Han betraktar oss. Efter ett tag säger han, ”tja brudar! Vart är ni på väg nånstans då?”
   ”Vi ska hem”, svarar min vän och vänder sig om.
   ”Ni är inte sugna på att komma hem till mig i stället? Jag har vin och bubbelbad!” flinar han.
   Vi ignorerar honom och börjar prata om något annat. Det är tydligt att vi inte vill komma hem till den här mannen och bada bubbelbad, men det verkar inte riktigt gå upp för honom. När min vän reser sig upp för att gå och köpa en chokladkaka i Selectaautomaten föjer han henne med en fuktig blick och säger:
   ”Ah, vad vacker du är! Kan du inte komma och sätta dig här? Kom och sätt dig här! Du är vacker!”. När han inte får gehör för sina erbjudanden vänder han sig mot mig i stället. Han särar lite på benen och rättar till kuken.
   ”Vad heter du? Du har vacka läppar! Får jag kyssa dig?”. Han makar sig närmare och det börjar kännas lite smått obekvämt. Som tur är kommer min vän tillbaka med varsinn chokladkaka åt oss.
   ”Vad gott med choklad! Det är så gott med en chokladbit som smälter på tungan! Jag har förresten något annat som ni kan få ta i munnen!” Han skrockar lite åt sin egen absurda humor. Min vän blir sur och säger att han ska lämna oss ifred. Det håller han tydligen inte med om, för han forstätter att redogöra för sina erbjudanden. Jag ger honom långfingret och säger att han ska dra åt helvete. Det sporrar honom tydligen ännu mer, hans flin blir bredare varpå han börjar suga av sitt långfinger. Jag och min vän tittar förfärade på varandra och som tur är kommer tunnelbanan.
   Vi går på tåget, lättade över att slippa den snuskiga karln. Tyvärr skulle han ta samma tåg och står och snackar med några kompisar ett par säten bort. Han pekar på oss och hans kompisar skrattar. Vi låtsas som om vi inte bryr oss, för det är så vi har blivit uppfostrade till att bete oss. Han retas bara för att han tycker om dig, han tycker bara att det är spännande, han tafsar bara för att han är förtjust i dig! Han tycker om att dra i ditt långa hår eftersom han inte har nåt eget långt hår att dra i!

Jag tycker också om att tafsa på folk jag är förtjust i. Men det betyder inte att jag gör det om förtjusningen inte är ömsesidig. Det är liksom allmänt vett och hyfs. Jag förstår inte varför det tycks finnas en specifik grupp människor som är exkluderad denna enkla praxis. Och jag förstår inte varför dessa människor alltid är män. Missförstå mig inte, långt ifrån alla män beter sig så här. De flesta män skulle aldrig få för sig att göra något sådant.
   Det intressanta är att av de som tillhör denna skara som levererar opassande förslag till sina medresenärer på tunnelbanan, är alla uteslutande män. Jag har aldig sett en kvinna bete sig på ett liknande sätt. När jag har diskuterat detta med vänner och bekanta med alla sorters könstillhörigheter instämmer de flesta.
   För vad skulle hända om jag bestämde mig för att jag var sugen på lite kuk en fredagkväll på väg hem från krogen? Jag fick inget napp på dansgolvet, men vafan, tunnelbanan är ju full av läckra små indiepojkar! Tänk om jag skulle sätta mig bredbent bredvid två små stackars gossar och fråga om de var sugna på att slicka lite fitta, framföra mina åsikter om deras utseenden och göra obscena rörelser med tungan? Folk hade inte tyckt att jag var en ”vanlig snuskbrud, en sån som man får räkna med att stöta på om man är en söt kille”, folk hade tyckt att jag var helt jävla störd i huvudet.
   Och det med all rätt. Att sitta på tunnelbanan och erbjuda sina sexuella tjänster till främlingar som ser besvärade ut är inte ett acceptabelt beteende, varken för kvinnor eller för män. Men i dagens samhälle är det fullt socialt accepterat att män gör det. Med män har man överseende. Flickor, titta åt ett annat håll! Och att vi flickor har fått lära oss att titta åt ett annat håll är andra sidan av myntet. Jag tror inte att dessa individer har en ”mansgrisgen” som gör att de tycker att det är passande att bete sig osmakligt. De har blivit uppfostrade att det är okej att dra en tjej i håret eller kommentera hennes rumpa, och tjejen har lärt sig att det är okej att få sin rumpa kommenterad. Vadå patriarkat?

Karin Pihl

3 kommentarer:

  1. Fan vad du överdriver nu alltså. Du säger att det är accepterat? Det är det ju knappast. Självklart tycker väl vilken människa som helst att denna person är för det första ett jävla äckel och för det andra helt bombad i huvudet.

    Som du säger, det är väl blått typ 0.21153556 % snuskgubbar som gör sånt här, inte mer..

    Att det är uteslutande män har ju med komplexa kulturella strukturer att göra, precis som med allt annat. Kvinnor blir väl helt enkelt uppfostrade med mer hyfs, så att säga.

    Men att säga att det är accepterat är ju en osanning. Jag personligen skulle förmodligen frågat vad i helvete han sysslat med, varefter jag hade hoppat på honom om han inte slutade. Men nu är ju jag man också. Eller pojke, vilket du vill, 24 år...

    SvaraRadera
  2. Om jag inte hade vägt 50 kilo hade jag fan hoppat på snubben alltså! Då jävlar!

    SvaraRadera
  3. *Till anonym*

    Självklart är det inte helt accepterat i samhället med sliskiga snuskgubbar men det finns klara skillnader mellan en äcklig kommentar från en tjej och en från en kille. Tänk dig om du berättar för dina vänner efter helgen om en full brud som suttit bredvid dig och erbjudit dig att få gå ner på henne och ha det riktigt gosigt. Troligtvis skulle det bemötas med skratt och flin. När tjejer dock tar upp snuskiga gubbar på bussen är det knappast förvånande eller chockerande, vi är ganska vana. Det visar bara på hur oanmärkningsvärt samhället anser detta sorgliga faktum.
    Din påhittade siffra 0,211... % är dock orimlig. En övervägande majoritet av de kvinnor/tjejer jag träffat har varit med om sådana trakasserier. Knappast är det 0,2 % av Sveriges manliga befolkning som har stått för alla vidriga kommentarer. Hur trevligt de än må finna det skulle be lätt bli utbrända inom kort tid.

    SvaraRadera